söndag 19 augusti 2007

Brödbak och lite pyssel

Dagen har bara runnit iväg för mig. Min tanke var att jag skulle sitta och göra lite nya kort. Tycker inte att jag har gjort något speciellt. Dammsugit, tagit ett bad och för en halvtimme sedan slängde jag ihop en deg till ett bröd och stoppade in i ugnen. Kan avslöja att det doftar ljuvligt i hela lägenheten ;))) Mmmmm... Det är super enkelt så här kommer receptet om ni vill pröva.



Fullkornsbröd

8 dl rågsikt

2 dl rågkross

1 dl havregryn (jag brukar använda det fiberberikade)

1 dl linfrö

1 tsk salt

1 msk bikarbonat

2 msk ljus sirap

1 dl lingonsylt

5 dl mild yoghurt


Detta bröd behöver inte jäsa. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Rör i lingonsylt, sirap och yoghurt. Häll degen i en avlång (1½ liter eller 2) smord och bröad form. Stör över lite rågkross. Grädda i nedre delen av ugnen i ca en timme. Stälp upp brödet och på ett galler och låt det svalna. Ät och njut!
Nä, jag ska väl försöka få ihop ett kort idag. Vi får se om jag lyckas lägga ut det ikväll.



1 kommentar:

Anonym sa...

Det receptet ska jag testa! Lät supergott =D

Ser fram emot att få se det färdiga kortet sen ;)

*kram*